Αλήθειες και ψέματα για τον ύπνο

Φως σε όσα έχουν ειπωθεί σχετικά με τις ευεργετικές επιδράσεις του ύπνου, καθώς και με τις επιπτώσεις από την έλλειψη ύπνου, έρχεται να ρίξει το περιοδικό NewScientist.


Να κοιμάται κανείς συνεχόμενα ή να παίρνει έναν υπνάκο πού και πού;


Ο μεσημεριανός ύπνος κάνει καλό. Σύμφωνα με τον Τζιμ Χορν από το Loughborough University, ένα δεκάλεπτο διάλειμμα ύπνου βελτιώνει την απόδοση και μπορεί να αποδειχθεί σωτήριο κατά την πολύωρη οδήγηση ή για τους ιατρούς σε εφημερία. Ο ελαφρύς ολιγόλεπτος ύπνος (REM) δεν αφήνει την αίσθηση του λήθαργου με τον οποίο ξυπνάμε συνήθως μετά από πολύωρο μεσημεριανό ύπνο, ενώ φρεσκάρει και ξεκουράζει σημαντικά.


Η έλλειψη ύπνου οδηγεί σε αύξηση του βάρους;


Οι απόψεις διίστανται. Ο Σάντζαϊ Πάτελ και οι συνεργάτες της από το Case Western Reserve University στο Κλίβελαντ διαπίστωσαν ότι οι γυναίκες που κοιμούνται λίγο έχουν 15% περισσότερες πιθανότητες να παχύνουν σε σύγκριση με όσες κοιμούνται αρκετές ώρες. Αντίθετη γνώμη έχει ο δρ Τζιμ Χορν, ο οποίος πιστεύει ότι οι ενδείξεις δεν είναι τεκμηριωμένες ώστε να συνιστούν απόδειξη ενός τέτοιο ισχυρισμού.


Γιατί όταν δεν κοιμόμαστε αρκετά είμαστε κακόκεφοι και εξασθενημένοι;


Έχει παρατηρηθεί ότι όταν κάποιος ξυπνήσει από βαθύ ύπνο (ύπνος βραδέων κυμάτων) δεν είναι σε θέση να κάνει ούτε καν τις απλές αριθμητικές πράξεις (sleep inertia – λήθαργος ύπνου). Η κακή διάθεση, όμως, συνδέεται με τον ελαφρύ ύπνο (REM), στη διάρκεια του οποίου βλέπουμε τα όνειρα. Σύμφωνα με τους ειδικούς, τα όνειρα είναι απαραίτητα για την αποφόρτισή μας από τα συναισθήματα που έχουμε βιώσει στη διάρκεια της ημέρας.


Ο ύπνος βελτιώνει τη μνήμη;


Σύμφωνα με τον Ντέσζο Νίμιθ από το University of Szeged στην Ουγγαρία, την ώρα που κοιμόμαστε οι βραχυχρόνιες αναμνήσεις μεταφέρονται από τον ιππόκαμπο του εγκεφάλου στον φλοιό, όπου μετασχηματίζονται σε παγιώνονται σε μακροχρόνιες αναμνήσεις. Η Καθρίν Σίενγκσουκον από το University of Kansas Medical Center έχει διαπιστώσει ότι στη διάρκεια του ύπνου εξασκούμαστε σε διάφορες εγκεφαλικές δεξιότητες και «γυμνάζουμε» τα τμήματα του εγκεφάλου που ελέγχουν τους μύες.


Τα διάφορα στάδια του κύκλου του ύπνου είναι σημαντικά για διαφορετικούς τύπους μνήμης. Ο ύπνος REM είναι σημαντικός για την αντιληπτική μνήμη (perceptual memory) –την οποία χρησιμοποιούμε για να μάθουμε να παίζουμε ζάρια, π.χ. Η δηλωτική μνήμη (declarative memory) καλλιεργείται στη διάρκεια του ύπνου βραδέων κυμάτων (SWS).


NewScientist


enimerwsi.gr

Διαφήμιση

Subscribe via email / Ενημερωνεστε δωρεαν μεσω e-mail

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner